În primele două postări am prezentat cele două amenințări pentru Biserica lui Cristos, prezentate în Sfânta Scriptură: o amenințare din interior și una din exterior. De asemenea, am prezentat trei categorii de informații cu privire la învățătura despre Anticrist, mentionate în Noul Testament. Am încercat să ofer o imagine de ansamblu asupra informațiilor despre Anticrist prezentate de apostolii Ioan și Pavel în Noul Testament. Acum, având în minte această imagine de ansamblu, urmează să privim la dovezile despre această învățătură pe care le găsim în Noul Testament.
O întrebare foarte importantă la care trebuie să găsim răspuns, iar eu sugerez să-l căutam în Biblie, este aceasta: va fi un Anticrist sau mai mulți anticriști? În Sfânta Scriptură termenul de Anticrist este folosit în două feluri: într-un sens restrâns și într-un sens mai larg. În sens restrâns, referindu-se la cei despre care vorbește Ioan în epistolele Sale, ei sunt manifestarea duhului lui Anticrist și sunt oameni care neagă faptul că Isus a venit în trup. Sunt patru texte care apar în epistolele lui Ioan în care sunt descriși acești anticriști:
1. 1 Ioan 2:18: "Copilaşilor, este ceasul cel de pe urmă. Şi, după cum aţi auzit că are să vină Antihrist, să ştiţi că acum s-au ridicat mulţi antihrişti-prin aceasta cunoaştem că este ceasul de pe urmă". Ioan consideră prezența anticriștilor care deja sunt ca semn că este sfârșitul veacurilor.
2. 1 Ioan 2:22: "Cine este mincinosul, dacă nu cel ce tăgăduieşte că Isus este Cristosul? Acela este Antihristul, care tăgăduieşte pe Tatăl şi pe Fiul." Ioan menționează aici o anumită erezie care era deja prezentă în biserica apostolică.
3. 1 Ioan 4:3: "Și orice duh care nu mărturiseşte pe Isus nu este de la Dumnezeu, ci este duhul lui Antihrist, de a cărui venire aţi auzit. El chiar este în lume acum".
4. 2 Ioan 7: Căci în lume s-au răspândit mulţi amăgitori, care nu mărturisesc că Isus Cristos vine în trup. Iată amăgitorul, iată antihristul!"
Având în minte aceste cuvinte ale apostolului Ioan, teologul Kim Riddlebarger oferă câteva concluzii importante.
"Atunci când privim la utilizarea restrânsă a cuvântului "anticrist" înțelegem că mulți anticriști au existat deja, iar până la întoarcerea Domnului Isus aceștia vor continua să existe. În acest sens, anticristul este un dușman care a a fost în trecut, prezent și în viitor. Ioan ne avertizează cu privire la acești anticriști nu pentru a ne satisface curiozitatea cu privire la date și vremuri, ci pentru a ne pregăti. Cum putem învinge duhul lui Anticrist? Prin adevărul Evangheliei, nu prin forță. Conform epistolelor lui Ioan mulți anticriști au fost prezenți în timpul Bisericii apostolice, acesta era unul din semnele principale a faptului că Biserica apostolică trăia vremurile de pe urmă, iar noi, de asemenea, trăim în aceiași perioadă finală a istoriei.
Pe parcursul epistolelor sale Ioan descrie acești anticriști în termenii ereziei sau apostaziei, indicând o amenințare internă care apare în biserică. Este posibil ca anticriștii să aibă legărtură cu avertismentul Domnului Isus despre cristoșii falși (Matei 24, Marcu 13, Luca 21) și cu avertismentele lui Pavel despre învățătorii falși. Lămuririle pe care le face apostolul Pavel în 1 Timotei 4 și 2 Timotei 3, unde enumeră toate semnele care însoțesc sfârșitul; apoi avertismentul lui Petru în 2 Petru 2, ne vorbesc despre faptul că au existat anticriști de la început. Creștinii erau avertizați privitor la acești învățători, iar anticrist este oricine afirmă că Isus nu este Dumnezeu întrupat. Așadar, duhul lui Anticrist este deja prezent, dar este probababil restrâns, după cum citim în 2 Tesaloniceni 2 despre taina fărădelegii care momentan este restânsă, deși este prezentă. Deși Anticristul de la final încă nu a venit, au venit mulți alți anticriști.
Folosirea mai largă a termenului de Anticrist se referă la colajul care formează imaginea acestui dușman escatologic final, a acestei persoane care I se opune lui Dumneze, care persecută poporul lui Dumnezeu și care este distrus de Domnul Isus la cea de-a doua venire a Sa. Ioan vorbește despre faptul că va fi distrus prin foc (Apoc 19:20). De asemenea, este menționat de Pavel în 2 Tesaloniceni 2 și este numit Omul Fărădelegii, un alt indiciu că este vorba despre un anumit om. Și este descris de Ioan în Apocalipsa 11:7, 20 ca Fiara care vinde din adânc, la final.
Este în mod evident o parodie a lucrării lui Cristos, această Fiară din Apocalipsa 13, 17 și 20, este manifestarea finală sau parousia celor două Fiare care persecutau Biserica în timpul în care Ioan primea acele viziuni (Apoc. 13). În cartea Apocalipsa este indicat faptul că cele două fiare (împărați romani) sunt tipologii ale acestui personaj care va veni la final".
(Prelucrare după un material al teologului reformat Kim Riddlebarger, aflat pe site-ul Bisericii Evanghelice Reformate).
Samy Tuțac