
Dacă urăsc ceva la poporul român, urăsc cât de uÈ™or poate fi dezbinat. Înainte de orice, mulÈ›umesc Domnului că printre evanghelicii mainstream din È›ara noastră nu există eretici. Să nu ne jucăm cu cuvintele, arianismul este erezie, marcionismul, monofizismul, catarismul etc. Eretici în sensul acesta al definiÈ›iei nu găsim în spaÈ›iul evanghelic românesc, chiar dacă există unele dispute (nefiresc de aprinse) pe baza unor interpretări, unor nuanÈ›e.
Luther È™i reformaÈ›ii elveÈ›ieni discutau la rândul lor problema "adevăratului trup È™i adevăratului sânge al lui Isus sub chipul pâinii È™i al vinului" în euharistie, dar asta nu l-a împiedicat pe Calvin să îl numească pe Luther, în singura scrisoare pe care i-a trimis-o: "excelentul pastor al Bisericii CreÈ™tine, Dr. M. Luther, părintele pe care îl respect foarte mult". Sigur, precum Calvin È™i eu cred că Luther se înÈ™ela în privinÈ›a consubstanÈ›ierii, iar pâinea È™i vinul sunt în sine doar niÈ™te elemente care evocă trupul Mântuitorului, dar asta nu mă împiedică să îl citesc pe Luther, să îl citez È™i de ce nu chiar să îl iubesc. Nici un protestant nu l-a invectivat eretic pe Luther din pricina vederilor sale mai apropiate de doctrina romano catolică.
Avem înÈ›elegeri diferite, protestantismul de la început, de când au apărut Bibliile în limbile vernaculare, a fost caracterizat de un soi de sectarism. Din cauza unor diferenÈ›e relativ minore au apărut tot soiul de ramuri moderate sau mai radicale. Unii È™i-au făcut altă partidă pentru că se botezau adulÈ›i. TotuÈ™i în clipa în care anabaptiÈ™tii au preluat stăpânirea oraÈ™ului Münster au început să-i ardă pe rug pe ceilalÈ›i creÈ™tini È™i să aibă mai multe neveste. TotuÈ™i nu toÈ›i au fost ca David Joris, cel mai căutat rătăcit din gruparea anabaptistă din timpul reformei. Un ucenic de-al lui Jean Calvin, Jon Knox, s-a întors acasă în ScoÈ›ia unde È™i-a făcut propria sectă: prezbiteriană. Cu ce se deosebeÈ™te prezbiterianismul de calvinism? Există o singură diferență majoră È™i anume conducerea comunității creÈ™tine la prezbiterieni este asigurată de un grup ales de "bătrâni".
Avem noi în româneÈ™te un cuvânt cât se poate de elocvent: chichiÈ›e. Azi în România din asemenea chichiÈ›e evanghelicii se împart între cei care se roagă pe rând, cei care se roagă tare È™i laolaltă în glossa, cum le scria Sfântul Apostol Pavel corintenilor, cei care se roagă sâmbăta È™i cei care se roagă È™i se împărtășesc în fiecare duminică. ChichiÈ›e. Unii È›in morÈ›iÈ™ de ele È™i consideră că cei care se roagă în glossa nu înÈ›eleg că aceste lucruri au încetat, ceilalÈ›i le răspund că dacă nu se vor ruga în glossa nu vor fi mântuiÈ›i È™i din pricina unor diferenÈ›e de păreri nu se închină împreună. AlÈ›ii spun că scrie negru pe alb să nu mănânci porc È™i din cauza asta se adună separat sâmbătă È™i lista de chichiÈ›e continuă.
Acum chichiÈ›a zilei sunt "batistele". În trecut au fost alte chichiÈ›e È™i ele vor mai fi. Toate aceste dezbateri aprinse presărate cu jigniri neîntâlnite în corespondenÈ›ele reformatorilor (deÈ™i Luther era tare slobod la gură) sunt în fond sterile. Nu se doreÈ™te mântuirea celor necredincioÈ™i, înaintarea împărăției lui Dumnezeu, propășirea Crucii, ci doar simpla anatemizare a unuia sau altuia din motive stranii: de ce s-a făcut un eveniment pe NaÈ›ional Arena? De ce nu?
În istorie ne-au rămas doi mari predicatori, legalistul Moody È™i pipaÈ™ul Spurgeon. AÈ™a se priveau unul pe celălalt din pricina chichiÈ›elor. La un eveniment Moody a predicat înaintea lui Surgeon cum Dumnezeu este împotriva tutunului È™i a pipei. ÎncolÈ›it de Moody, prinÈ›ul predicatorilor s-a ridicat după acesta È™i a rostit de la amvon următoarele cuvinte: "Domnule Moody am să las pipa când È™i dumneata vei lăsa furculiÈ›a" (Moody era supraponderal). La rândul său Spurgeon l-a atacat de mai multe ori pe Moody care nu îÈ™i spunea evanghelist la fel ca prinÈ›ul predicatorilor, ci "revivalist", din care cauză Spurgeon l-a acuzat pe Moody că duce demnitatea de predicator în derizoriu. Pe la sfârÈ™it s-or împăcat, dar dacă ne-ar fi rămas în urmă numai chichiÈ›ele care îi despărÈ›eau pe aceÈ™ti doi mari oameni ai lui Dumnezeu, niciunul dintre ei nu ar fi fost azi atât de preÈ›uit.
ChichiÈ›ele sunt inevitabile, dar orice asalt în chestiuni ce È›in de conÈ™tiință, încredinÈ›are sau vocaÈ›ie în slujire nu sunt nimic altceva decât niÈ™te agresiuni, niÈ™te săgeÈ›i menite să îi dezbine pe cei mai slabi È™i să creeze un soi de sectarism corintic, cum se revendicau unii de acolo ca fiind ai lui Apolo, alÈ›ii ai lui Petru sau Pavel.
Pentru cei care se poticnesc mereu în chichiÈ›e È™i agresează lucrarea È™i încredinÈ›area celorlalÈ›i cred că Iov 4:21 li se potriveÈ™te cât se poate de bine:
Li se taie firul vieÈ›ii, mor È™i tot n-au căpătat înÈ›elepciunea!
Cu alte cuvinte nu È›i-ar ajunge o viață să te tot poticneÈ™ti în isprăvnicia celuilalt, dar înÈ›eleptul nu se ceartă fără încetare mai ales atunci când nu există nici un motiv real, ci doar aÈ™a un soi de donquijotism de asta nesaturat. Pacea e mai importantă decât să ne spunem mereu pararea pe subiecte care È›ine de nuanÈ›e. Mai bine câteva cuvinte de încurajare drese cu sare, decât un È™ir nesfârÈ™it de păcate comise printr-o vorbire lung È™i deșănÈ›ată pe subiecte lipsite de însemnătate spirituală.