
Organizația de cercetare Gallup a realizat un sondaj la care au participat mii de oameni pentru a stabili care sunt instituțiile în care aceștia au cea mai mare încredere. După armată, care s-a clasat pe primul loc, întreprinderile mici s-au clasat pe locul al doilea în sondajul Gallup, 68% dintre persoanele chestionate declarând că au încredere în întreprinderile comerciale mici mai mult decât în alte instituții.
Cu toate acestea, marile afaceri s-au clasat pe locul 12 pe listă, cu un nivel de încredere de 23%. Există multe motive posibile ce stau la baza decalajului uriaș în ceea ce privește încrederea între întreprinderile mici private și întreprinderile mari corporative. Intenția noastră nu este de a acuza marile corporații; multe dintre ele fiind vitale pentru societatea noastră, străduindu-se să mențină un echilibru adecvat între profit și angajamentul față de cei care le cumpără produsele și serviciile. Dar ceea ce se evidențiază în această cercetare este că întreprinderile mici ar părea să aibă o oportunitate excelentă de valorificare a încrederii publicului în beneficiul tuturor.
Întreprinderile mici au în mod evident multe dezavantaje atunci când concurează cu întreprinderile mari, inclusiv puterea de cumpărare, resursele umane și cele financiare, influența și, în multe cazuri, recunoașterea numelui. Cu toate acestea, folosind înțelepciunea și creativitatea, liderii afacerilor mici pot fi capabili să dezvolte strategii pentru succesul prezent și viitor.
Cum ați compara, de exemplu, mersul la un magazin universal mare - sau la un „supermarket” - care are personal minim, cu mersul la un magazin mic de vânzare cu amănuntul, care are vânzători pregătiți și dornici să ajute cu orice aveți nevoie? Ați experimentat vreodată frustrarea de a încerca să rezolvați o problemă de facturare cu o companie mare, fiind obligat să folosiți răspunsuri automate sau să vorbiți cu cineva dintr-un oraș îndepărtat? O afacere mică poate fi mai accesibilă, dar poate de asemenea să dezvolte o relație personală cu clienții săi.
Deși Biblia nu face distincție între întreprinderile mari și cele mici, în învățăturile sale ea oferă principii pe care întreprinderile mai mici le pot folosi în avantajul lor. Aici sunt câteva dintre ele:
Înțelepciunea poate ghida în identificarea pieței potrivite. Se prea poate ca o afacere mică să nu aibă toate resursele pe care o afacere mare le are la dispoziție, dar căutând înțelepciunea lui Dumnezeu și fiind receptiv la clientelă, pot fi luate decizii bune. „Înţeleptul cucereşte cetatea vitejilor şi doboară puterea în care se încredeau” (Proverbe 21:22).
Un consiliu de administrație care împărtășește aceleași valori este esențial. Dacă sunteți antreprenor sau proprietarul unei afaceri mici nu înseamnă să trebuie să lucați singur. Pe lângă formarea echipei potrivite, importanța unui „consiliu de administrație” de prieteni și colegi de încredere care împărtășesc aceleași credințe și valori nu poate fi subestimată. „Planurile nu izbutesc când lipseşte o adunare care să chibzuiască, dar izbutesc când sunt mulţi sfetnici.” (Proverbe 15:22).
Construirea unei afaceri care are la bază buna credință. Filozofia „clientul este primul” reprezintă o modalitate de asigurare că ei se vor întoarce pentru mai multe afaceri. O corporație mare poate urmări o abordare similară, dar uneori interesele acționarilor pot cântări mai mult decât atenția personalizată pentru clienți. Adesea este mult mai ușor să vă concentrați asupra nevoilor individuale ale clienților într-o afacere mică. „Nu faceţi nimic din duh de ceartă sau din slavă deşartă; ci, în smerenie, fiecare să privească pe altul mai presus de el însuşi. Fiecare din voi să se uite nu la foloasele lui, ci şi la foloasele altora”(Filipeni 2: 3-4).
Întrebări pentru Discuții
1. Care a fost reacția dumneavoastră la aflarea sondajului care arată un nivel ridicat de încredere pentru întreprinderile mici în comparație cu întreprinderile mari? Care credeți că sunt factorii care explică diferența?
2. Dacă lucrați într-o afacere mică sau dacă dețineți una, cum vă simțiți cu privire la acest raport despre respectul pe care mulți oameni îl au pentru tipul dumneavoastră de întreprindere? Dacă faceți parte dintr-o afacere mare sau dintr-o corporație, credeți că această diferență în ceea ce privește nivelurile de încredere este justificată? Explicați.
3. Cum poate cineva, în special cei care operează la nivelul afacerilor mici, să caute înțelepciunea pe piața muncii, pentru a lua decizii critice? Care a fost experiența dumneavoastră când v-ați bazat pe înțelepciunea colectivă a consilierilor de încredere?
4. Sunteți de acord că întreprinderile mici pot fi avantajate în ceea ce privește punerea intereselor clienților pe primul loc? De ce da? De ce nu? Care sunt capcanele potențiale ale unei filozofii care susține:A „clientul are întotdeauna dreptate”?
NOTĂ: Pentru o aprofundare a subiectului puteți lua în considerare următoarele pasaje biblice:
Proverbe 11:14, 11:25, 11: 1, 16:11, 19:20, 22: 4, 27: 23-27, 28:20; Marcu 12: 30-31; Luca 6:31
- Material realizat de Asociaţia CBMC România (Connecting Business and the Marketplace to Christ) şi furnizat de către Biserica Creştină după Evanghelie din România