Articole

Noua carte a lui Eric Metaxas, "Creștinismul fără religie", avertizează că ora este "extrem de târzie" pentru ca Biserica Americană să reziste răului

elefant.ro%20
evomag.ro%20
Noua carte a lui Eric Metaxas,

Autorul de bestselleruri Eric Metaxas îi avertizează pe creștinii americani în noua sa carte că este "extrem de târziu" pentru ca ei să se ridice împotriva răului în creștere din țara lor.

Religionless Christianity: God's Answer to Evil (Creștinismul fără religie: răspunsul lui Dumnezeu la rău), care a fost publicat săptămâna trecută, reflectă teme despre care biograful lui Dietrich Bonhoeffer a scris de mai bine de un deceniu în cărțile sale anterioare, a explicat el în timpul unui interviu acordat publicației The Christian Post.

După cum a povestit în biografia sa bestseller din 2010, Bonhoeffer: Pastor, Martir, Profet, Spion, Metaxas a remarcat că, în timp ce pastorul german a făcut tot posibilul pentru a rezista ascensiunii nazismului, avertismentele sale către compatrioții săi despre relele național-socialismului au căzut în cele din urmă pe urechi surde.

Acuzat că a fost implicat într-un complot de asasinare a lui Adolf Hitler, Bonhoeffer a fost în cele din urmă martirizat în lagărul de concentrare Flossenbürg în aprilie 1945, când guvernul nazist făcea implozie și Germania era cucerită.

Citând moștenirea lui Bonhoeffer, Metaxas prezintă Germania ca o poveste de avertizare pentru biserica din Statele Unite și din alte țări creștine istorice care nu reușesc să-și dea seama cât de repede îi poate cuprinde răul dacă nu reușesc să i se opună vigilent.

Titlul celei mai noi cărți a lui Metaxas a apărut dintr-o frază pe care Bonhoeffer a folosit-o într-o scrisoare din 1944 pe care a scris-o unui prieten din închisoare, explicând de ce credea că Biserica din Germania nu a reușit să oprească ascensiunea unui regim demonic. El susține că "creștinismul fără religie" pentru care a pledat Bonhoeffer – definit ca o credință autentică dezbrăcată de impulsul secularizat care Îl retrogradează pe Hristos la teologie – este singurul mijloc prin care biserica americană poate fi restaurată. 

"Idoli religioși"
Metaxas a explicat publicației CP că s-a simțit obligat să scrie Creștinismul fără religie în urma primirii favorabile a cărții sale din 2022 Scrisoare către Biserica Americană, care a susținut că există paralele sumbre între Biserica Americană de astăzi și pasivitatea Bisericii Germane care i-a permis lui Hitler să se ridice în anii 1930.

"Premisa pe care am prezentat-o în Letter to the American Church (Scrisoare către Biserica Americană) este că este posibil ca Biserica să greșească dramatic; să fim pur și simplu religioși, când Dumnezeu ne cheamă la o exprimare deplină a credinței noastre în piața publică – politic, în toate privințele, în modul în care biserica germană a eșuat în anii '30", a spus el.

"Am vrut să mă întorc la modul în care creștinii germani au greșit permițând naziștilor și răului să preia controlul și am vrut să mă uit la care sunt unii dintre idolii religioși pe care i-au înființat – și noi i-am înființat – în loc să se închine lui Dumnezeu", a adăugat el.

Metaxas dedică un capitol din carte identificării unora dintre "idolii" despre care avertizează că sunt deosebit de periculoși, deoarece par religioși și, prin urmare, sunt mai capabili să se strecoare în inima creștină.

Un astfel de idol, a spus el, este "idolul purității", care îi convinge pe unii creștini că s-ar murdări singuri dacă s-ar implica în procesul politic, scrie el.

 Un altul este idolul "fatalismului", despre care a spus că îi poate face pe unii creștini să creadă că, deoarece Dumnezeu este suveran, nu trebuie să facă tot ce le stă în putere pentru a rezista răului care se manifestă adesea într-un mod politic.

"Ora este extrem de târzie"
Metaxas oferă o viziune sobră în Creștinismul fără religie a răscrucii spirituale în care crede că se află americanii, argumentând în primele pagini ale cărții că SUA se confruntă cu ceea ce el descrie ca fiind "a treia criză existențială a istoriei noastre".

Prima criză cu care s-au confruntat americanii a fost Revoluția, care a determinat dacă națiunea va exista cu adevărat; al doilea a fost Războiul Civil, care a decis dacă va continua; a treia este o criză morală profundă despre care Metaxas susține că este "absolut fără precedent în viața oricui".

"Niciunul dintre noi nu s-a confruntat vreodată cu așa ceva, motiv pentru care cred că atât de mulți încă dorm în Biserică, pentru că nu înțeleg răutatea răului", a spus Metaxas. El a adăugat că mulți americani cred în mod eronat că societatea lor va continua mai mult sau mai puțin așa cum a făcut-o întotdeauna, fără să-și dea seama că o catastrofă ar putea cădea asupra SUA la fel cum a făcut-o în multe alte națiuni de-a lungul istoriei.

Metaxas a descris o astfel de viziune asupra lumii ca fiind credința că "lucrurile au fost aproape întotdeauna la fel, iar lucrurile devin din ce în ce mai rele; pendulul se balansează înainte și înapoi, dar vom fi bine."

"Aceasta este exact ceea ce a crezut Biserica Germană, ceea ce i-a făcut să stea cu mâinile în sân suficient de mult timp pentru ca răul să preia total acea națiune", a spus el. "Aici suntem astăzi."

Vorbind cu CP în ianuarie despre adaptarea documentară a cărții sale Scrisoare către Biserica Americană, Metaxas a remarcat modul în care Germania a fost odată "o societate uimitor de civilizată, minunată, extraordinar de creștină în multe feluri" până când naziștii au câștigat puterea și au distrus-o. Mesajul noii sale cărți reiterează avertismentul pe care crede că Germania îl oferă.

"Ora este extrem de târzie", a spus el. "În 1933, când naziștii au preluat puterea, s-au mișcat cu viteza fulgerului. Bonhoeffer știa că până în 1935 se terminase efectiv, pentru că Biserica nu s-a ridicat suficient de puternic împotriva răului naziștilor din '33 și '34. Au fost efectiv zdrobiți."

Metaxas dedică un întreg capitol din Creștinismul fără religie poveștii lui Martin Niemöller, un proeminent teolog german și pastor luteran care a fost implicat în Biserica Mărturisitoare care a rezistat regimului nazist.

La început, Niemöller a crezut că guvernul lui Hitler ar putea coexista cu Biserica Germană, a explicat Metaxas.

În timpul unei întâlniri personale cu dictatorul, Niemöller și-a dat seama în cele din urmă că Hitler nu avea intenția de a coopera cu creștinii care se opuneau agendei sale criminale și a evitat la limită execuția după ce a fost închis în mai multe lagăre de concentrare.

"S-a trezit cu cinci minute prea târziu", a spus Metaxas despre Niemöller. "Când s-a trezit, nu se mai putea face mare lucru".

"Termenul diavolului"


Metaxas i-a sfătuit pe creștini să părăsească bisericile care se tem de bătăliile culturale și politice dezlănțuite și, de asemenea, i-a sfătuit să nu fie reduși la tăcere de cei care i-ar acuza de "naționalism creștin" pentru că le pasă de politică.

Metaxas crede că termenul din ce în ce mai larg este o încercare demonică de a-i reduce la tăcere pe creștinii care se străduiesc să-și îndeplinească îndatoririle politice pe care el crede că ar trebui să le îmbrățișeze, mai ales într-un moment în care SUA se confruntă cu niveluri ruinătoare de corupție, iar stânga promovează o viziune atee, marxistă asupra lumii cu forța guvernelor federale, de stat și locale.

"Naționalismul creștin nu este altceva decât termenul diavolului pentru creștinii reali care își trăiesc credința", a spus el. "Și astfel, este o încercare de a-i demoniza pe creștinii care își trăiesc credința. Asta e tot ce este."

"Atât de puțin curaj avem", a continuat el. "Am fost atât de răsfățați în America încât nu a trebuit să luptăm".

El a pledat pentru "râsul în față" al celor care ar încerca să aplice eticheta naționalistă creștină oricui pledează pentru scopurile lui Dumnezeu în piața publică.

"Trebuie să înțelegem că acestea sunt forțe demonice care încearcă să reducă la tăcere vocea poporului lui Dumnezeu", a spus el. "Nu este nimic mai puțin decât atât. Așa că de fiecare dată când cineva se referă la bau-bau-ul naționalismului creștin, râdeți de ei și ignorați-i, pentru că tot ce încearcă să facă este să creeze un termen pentru a reduce la tăcere poporul lui Dumnezeu."

Metaxas, care a scris și o biografie a aboliționistului britanic William Wilberforce în 2007, a declarat că cei care au condus acuzația împotriva sclaviei în lumea occidentală s-au confruntat cu presiuni similare.

"Forțele iadului au venit împotriva lui", a spus el despre Wilberforce, adăugând că, deși ceea ce a susținut este acum universal acceptat, problema a dus la tulburări politice în Imperiul Britanic și la un război civil sângeros în S.U.A.

"Uneori creștinii sunt chemați să lupte", a spus Metaxas. "Nu într-un mod militar astăzi, ci în spiritul de luptă, pentru a spune că susținem scopurile lui Dumnezeu în istorie. Acesta este un lucru sacru și este un mare privilegiu că putem face acest lucru și nu vom lăsa pe cineva să ne numească să ne reducă la tăcere."

Material publicat pe 1 mai 2024 în publicația Christian Post (de unde a fost preluat), scris de Jon Brown, care este reporter pentru The Christian Post.