Cum au devenit influencerii autoritățile noastre morale
Opinie scrisă de Leigh Stein pentru New York Times.
Urmăresc 700 de persoane pe Instagram, majoritatea femei. O sută dintre aceste femei o urmăresc pe Glennon Doyle, ale cărei memorii, „Untamed”, se află pe lista best-sell-urilor Times de 51 de săptămâni.
Fanii evangheliei doamnei Doyle, o combinaÈ›ie accesibilă de îngrijire de sine, activism È™i creÈ™tinism propriu, se pot închina în orice moment al zilei sau al nopÈ›ii la biserica electrică a fluxului ei de Instagram. Înlocuind dogma rigidă a religiei cu lingua franca religioasă a reÈ›elelor sociale, doamna Doyle a devenit un predicator carismatic pentru femeile – ca È™i mine – care nici măcar nu sunt religioase.
22% dintre millennials nu sunt afiliaÈ›i la nicio religie. Suntem cunoscuÈ›i ca „nones” religioÈ™i. Pew Research Center a constatat că numărul „nones” din populaÈ›ia generală a crescut cu nouă puncte procentuale din 2009 până în 2019. Principalele motive pentru care persoanele „nones” nu sunt afiliate sunt că pun sub semnul întrebării învățăturile religioase sau nu le place poziÈ›ia bisericii cu privire la anumite probleme sociale.
Dar suntem cu adevărat nereligioÈ™i sau sistemele noastre de credinÈ›e sunt prea personalizate pentru a apărea pe lista religiilor majore într-un sondaj Pew?
MulÈ›i millennials, care au întors spatele tradiÈ›iei religioase pentru că nu ar fi suficient de diversă È™i incluzivă, au găsit scripturi alternative online. Noul nostru sistem de credinÈ›e este un amestec de ortodoxie politică de stânga, feminism intersecÈ›ional, auto-optimizare, terapie, wellness, astrologie È™i Dolly Parton.
Și am găsit un alt tip de cler: influencerii creÈ™terii personale. Femeile precum doamna Doyle, care le oferă persoanelor nereligioase permisiunea, validarea È™i comunitatea la cerere, într-un moment în care este aproape imposibil să fim în comunitate fizic. Nici măcar nu trebuie să lăsăm telefoanele deoparte.
În februarie, doamna Doyle a postat o predică virtuală adepÈ›ilor ei pe Instagram, încurajându-i să „îmbrățiÈ™eze renunÈ›area ca practică spirituală”. Peste 100.000 de membri ai congregaÈ›iei ei au fost entuziasmaÈ›i de asta. Urmăritorii ei au răspuns cu emoji de mâini împreunate pentru rugăciune, Dumnezeu să te binecuvânteze È™i un singur „Aleluia, sister”.
Am purtat o discuÈ›ie cu Kimberly Ciano, un specialist în sănătate, în vârstă de 31 de ani din Long Island, care a descoperit-o pe Glennon Doyle în feed-ul ei. Doamna Ciano a urmat o trasă spirituală care poate părea familiară celorlalÈ›i „nones”: a crescut romano-catolică, dar s-a înstrăinat de credinÈ›a ei din cauza a ce a considerat a fi ipocrizie a bisericii. La 20 de ani a studiat yoga È™i filosofia orientală. În timpul unui an în care È™i-a pierdut slujba, o relaÈ›ie de 10 ani È™i bunica, mesajul pe care l-a absorbit de la doamna Doyle a ajutat-o: „Este în regulă să nu fii în regulă”.
Doamna Doyle È™i alÈ›i influenceri cvasi-spirituali sunt cea mai mare iteraÈ›ie a unei instituÈ›ii americane care a existat încă din a doua jumătate a secolului XX: televanghelismul.
Aceste femei sunt instaevangheliste. Este posibil ca ecranele noastre să se fi micÈ™orat, dar suntem totuÈ™i atraÈ™i de sfaturile spirituale, mai ales atunci când au rolul de divertisment.
Un televanghelist original, Oral Roberts, a început difuzările televizate ale serviciilor sale religioase în 1954. Milioane de americani au fost captivaÈ›i de vindecările sale dramatice de pe micul ecran È™i de mesajul său că gândirea pozitivă ar duce la prosperitate. InstavangheliÈ™tii precum Bernstein (916.000 de urmăritori pe Instagram) au redenumit evanghelia prosperității ca manifestare a abundenÈ›ei, iar ea, doamna Doyle (1.5 milioane urmăritori), Brené Brown (3.3 milion de urmăritori) È™i Gwyneth Paltrow (7.5 milioane de urmăritori) au devenit neo-religioÈ™ii lideri din epoca noastră.
Aceste femei arată È™i sună radical diferit de televangheliÈ™tii evanghelici conservatori precum Pat Robertson È™i Joel Osteen. Și, deÈ™i nu se denumesc lideri de credință, acesta este rolul pe care îl joacă în viaÈ›a multor fani seculari. Dimensiunea adepÈ›ilor lor devotaÈ›i, extatici, în mare parte femei, arată cât de multe femei americane sunt disperate pentru sentimente vibrante bune, abilități de a face față vieÈ›ii moderne È™i paÈ™i proactivi pentru a combate injustiÈ›ia È™i inegalitatea.
În anii administraÈ›iei Trump am urmărit două miÈ™cări care se ciocnesc: un mod extrem de activism online de justiÈ›ie socială È™i rebrandingul culturii de dietă È™i frumuseÈ›e, precum È™i de wellness È™i „îngrijire personală”.
Am fost unul dintre acei millennials care au făcut din politică religia ei; am rezistat trei ani ca activist feminist È™i organizator înainte de a renunÈ›a în 2017. Atunci am început să observ cât de multe programe È™i produse de wellness au fost comercializate pentru femeile care sufereau È™i cum industria social media se bazează pe a ne menÈ›ine revoltaÈ›i È™i implicaÈ›i. Nu este de mirare că avem nevoie să căutam alinare.
Am supravieÈ›uit pandemiei (până acum) protejându-mă cu cinism. Singurele dăți în care am plâns au fost când religia a străpuns bula în care trăiesc. Am plâns când Rev. Raphael Warnock a vorbit la înmormântarea lui John Lewis. Am plâns când Garth Brooks a cântat MăreÈ›ul Har a cappella la investirea lui Biden.
Abia dacă m-am rugat lui Dumnezeu încă din perioada adolescenÈ›ei, dar pandemia mi-a deschis profund un dor pentru reverență, umilință È™i veneraÈ›ie. Am nevoie de autoritate morală de la cineva care nu face bani din cărÈ›i sau care îÈ™i denunță inamicii pe reÈ›elele de socializare pentru imagine.
Millennials seculari de stânga pot urma politica cu devotament. Dar femeile pe care le-am ales ca lideri morali nu ne provoacă să punem întrebările fundamentale cu care liderii credinÈ›ei se luptă de mii de ani: De ce ne aflăm aici? De ce suferim? În ce ar trebui să credem dincolo de limitele egoismului nostru firav?
Întreaga economie a Instagramului se bazează pe gândirea noastră despre sine, postarea sinelui nostru, acÈ›iuni pentru sinele nostru.
Mama mea este, în stilul clasic, un influencer – la 72 de ani ea continuă să lucreze cu normă întreagă ca psihoterapeut, este implicată în biserica ei È™i îÈ™i umple timpul liber cu voluntariat. Mesajele ei sunt o combinaÈ›ie de sfaturi terapeutice, referinÈ›e la evenimentele actuale È™i lecÈ›ii din scripturi despre a avea compasiune pentru celălalt chiar È™i în timpurile de polarizare intensă.
I-am spus că tânjesc după modele de vârsta mea, care nu sunt doar cruciaÈ›i ai dreptății, ci È™i umili È™i miloÈ™i, È™i că nu îi găsesc acolo unde trăiesc eu, pe internet. Referindu-se la factorii de influență care au umplut golul oamenilor ca mine, mama mi-a spus: „S-ar putea să vă inspire să vă trăiÈ›i cea mai bună viață, dar nu să vă folosiÈ›i cât mai bine viaÈ›a”.
M-am gândit la doamna Ciano, care a urmărit-o pe doamna Doyle pentru consolare în această perioadă întunecată. Chiar dacă doamna Ciano nu o vede pe doamna Doyle ca pe un lider neo-religios, am fost frapată de comentariul vulnerabil pe care l-a lăsat la una dintre postările doamne Doyle pe Instagram în care È™i-a descărcat litania greutățile pe care le-a trăit anul trecut. Am observat că acel comentariu nu a primit răspuns. O confesiune fără un confesor.
Există un abis între vasta gamă a nevoilor noastre È™i ceea ce pot oferi influencerii. Căutăm îndrumare în locurile greÈ™ite. În loc să ne ajute să ne punem cele mai importante întrebări existenÈ›iale, ecranele noastre ar putea, în schimb, să ne distragă atenÈ›ia de la aceste întrebări. Poate că ar trebui să mergem undeva, cum ar fi la biserică?
Contrar a ceea ce s-ar putea să fi văzut pe Instagram, scopul nostru nu este acela de a ne optimiza singura noastră viață sălbatică È™i preÈ›ioasă. Este timpul să căutăm sens dincolo de biserica electrică ce ne È›ine dependenÈ›i de telefoanele noastre È™i înstrăinaÈ›i de cei mai apropiaÈ›i oameni.
Traducere și adaptare
Tribuna.US



%20%23%20MM.gif)





