
Respingând nevoia de a stabili o serie de priorități pentru politica internaÈ›ională privind domeniul drepturilor omului, Secretarul de Stat american aduce un grav deserviciu pentru milioane de oameni care sunt persecutaÈ›i pentru credinÈ›a lor.
Secretatul de Stat, Antony Blinken, îÈ™i propune să-È™i lase amprenta asupra politicii internaÈ›ionale privind drepturile omului, minimizând importanÈ›a libertății religioase. El se înclină în faÈ›a tendinÈ›elor politice partizane interne, fără să răspundă realităților dintr-o lume în care nevoia de a se opune persecuÈ›iei religioase a devenit din ce în ce mai urgentă, analizează National Review.
În mod tragic, o îndepărtare de la libertatea religioasă va fi în detrimentul unui număr mare de credincioÈ™i asiatici, africani È™i din Orientul Mijlociu.
Pe 30 martie, Secretarul Blinken, vorbind cu presa, a făcut o declaraÈ›ie grăitoare cu privire la publicarea rapoartelor anuale ale Departamentului de Stat privind drepturile omului. La început, el a menÈ›ionat un punct special, anume „repudierea” accentului pe libertate religioasă pe care administraÈ›ia precedentă l-a avut.
Declarând că „nu există nicio ierarhie care face ca unele drepturi să fie mai importante decât altele”, el a preluat o idee a administraÈ›iei Clinton, care a folosit-o pentru a se opune Legii privind Libertatea Religioasă în 1998. Blinken a denunÈ›at pe nedrept o comisie înfiinÈ›ată de administraÈ›ia anterioară pentru „declaraÈ›iile sale dezechilibrate care sugerează o astfel de ierarhie”.
Secretarul de Stat se referea la Comisia pentru Drepturi Inalienabile, prezidată de Mary Ann Glendon, profesor de Drept la Harvard. Pe atunci, Secretarul de Stat Mike Pompeo a înfiinÈ›at această comisie pentru a-l consilia de principiu cu privire la fundamentarea politicii SUA în domeniul drepturilor omului conform principiilor fondatoare americane. De fapt, raportul Comisiei nu sugerează crearea unei „ierarhii” a drepturilor.
În abordarea sa istorică, raportul afirmă: „Printre drepturile inalienabile pe care guvernul este dator să le asigure, din punctul de vedere al Fondatorilor, sunt drepturile de proprietate È™i libertatea religioasă”.
Comentatorii care au raportat că aceasta a fost viziunea comisiei au greÈ™it, pur È™i simplu. Raportul comisiei subliniază importanÈ›a respectării tuturor angajamentelor privind drepturile omului asumate în temeiul dreptului internaÈ›ional È™i afirmă chiar că „tensiunile dintre drepturi nu pot fi niciodată o scuză pentru eÈ™ecul” de a face asta.
Cu toate acestea, raportul Comisiei afirmă că acordarea priorității unor drepturi specifice în anumite momente ale politicii externe este o necesitate pragmatică È™i juridică. Concluzionează că „politica externă a Statelor Unite poate È™i ar trebui, în concordanță cu DeclaraÈ›ia Universală a Drepturilor Omului, să stabilească ce drepturi corespund cel mai mult cu principiile, prioritățile È™i interesele naÈ›ionale la un moment dat”. Practic, indică un exemplu prin care Congresul a mandatat protecÈ›ii speciale pentru libertatea religioasă È™i împotriva traficului de persoane, o formă de sclavie.
Atacând conceptul de stabilire a unei ierarhii cu nevoia de a stabili priorități în politica drepturilor omului, Blinken se opune Pactului InternaÈ›ional cu privire la Drepturile Civile È™i Politice, practic. Documentul seminal al drepturilor omului ridică, în mod explicit, libertatea religioasă la rangul acelor puÈ›ine drepturi care, în momente critice, sunt „nederogabile”, adică nu pot fi suspendate. Iar după cum a observat Comisia, dreptul internaÈ›ional acceptă faptul că unele drepturi ale omului sunt „absolute sau aproape, recunoscând puÈ›ine sau deloc excepÈ›ii, în timp ce altele sunt supuse multor limitări rezonabile sau condiÈ›ionate de resursele disponibile È™i de acordurile de reglementare”.
La nivel internaÈ›ional, milioane de oameni suferă persecuÈ›ii religioase, cu efecte de anvergură asupra stabilității È™i dezvoltării. Factorii de decizie politică ignoră pericolul iminent È™i grav. Blinken a demonstrat asta menÈ›ionând atrocitățile Chinei împotriva musulmanilor uiguri, prezentându-l ca primul exemplu de încălcări în declaraÈ›ia sa din 30 martie. Acesta este, de asemenea, primul exemplu din prefaÈ›a sa la Raportul de È›ară din 2020 privind Practicile Drepturilor Omului. Acolo, el subliniază caracterul religios al persecuÈ›iei È™i genocidul Chinei atât împotriva musulmanilor uiguri, cât È™i a „membrilor altor grupuri minoritare religioase È™i etnice”.
De la Holocaust, genocidul a devenit o prioritate pentru politica externă americană, o preocupare atât de ferm stabilită, încât nici măcar politica partizană nu a reuÈ™it să o disloce. Genocidul musulman uigur a fost recunoscut oficial de Mike Pompeo în ianuarie 2021 È™i a fost imediat susÈ›inut de administraÈ›ia Biden, în ciuda comentatorilor din mass-media care au spus că desemnarea este o decizie politică greÈ™ită, o lovitură dată Chinei de fosta administraÈ›ia Trump, fără justificare.
Guvernul Statelor Unite a recunoscut în total È™ase situaÈ›ii de genocid È™i jumătate dintre ele fiind în conexiune cu identitatea religioasă (È™i etnică) a grupului de victime vizat. Genocidul ISIS din 2016, de exemplu, a vizat comunitățile religioase din Yazidis È™i creÈ™tinii din Orientul Mijlociu. În prezent, creÈ™te presiunea pentru recunoaÈ™terea a trei cazuri adiÈ›ionale de genocid, toate implicând grupuri vizate pentru eradicare, în mare parte din cauza religiei lor: musulmanii Rohingya din Myanmar; creÈ™tinii din anumite zone din Nigeria È™i creÈ™tinii ortodocÈ™i armeni, greci È™i siriaci din Turcia.
Mai mult, libertatea religioasă are un loc primar în istoria, legea, tradiÈ›ia politică È™i cultura americană. Primul Amendament a pus bazele primului experiment naÈ›ional din lume, în care toate religiile dintr-o societate pluralistă sunt egale în condiÈ›iile legii. Acest principiu a devenit una dintre contribuÈ›iile aderării SUA la dreptul internaÈ›ional al drepturilor omului, după cum a menÈ›ionat Comisia. MulÈ›i americani, de la primii peregrini È™i până în prezent, au găsit refugiu de la persecuÈ›ia religioasă în alte țări. Familia lui Blinken era printre ei. După cum a afirmat cu emoÈ›ie la începutul audierii sale de confirmare, diverÈ™i membri ai familiei sale evreieÈ™ti È™i-au găsit refugiul în Statele Unite după ce au fugit de pogromurile ruseÈ™ti, de comunismul sovietic È™i de Holocaust.
Însă Blinken È™i-a anunÈ›at intenÈ›ia de a corecta „dezechilibrul” drepturilor omului al administraÈ›iei Trump, care prioritiza libertatea religioasă internaÈ›ională în mod expres È™i a precizat că, în politica externă, el va trata drept „co-egal” cauzele liberale ale LGBTQ È™i ale avortului. Această retrogradare a libertății religioase va fi interpretată, inevitabil, de către departamentul său în sensul că libertatea religioasă trebuie să primească puÈ›ină atenÈ›ie în agenda sa. Afirmând că raportul consultativ nu a fost un „document de îndrumare” pentru el È™i declarând că emfază că „îl respinge decisiv”, a reiterat acest lucru – deÈ™i Blinken nu a spus niciodată în mod explicit că are ca scop minimizarea libertății religioase. Această desconsiderare pentru problema libertății religioase este eronată.
Efectele deciziei lui Blinken sunt deja evidente în programarea USAID, pe care departamentul său îl finanÈ›ează. În timp ce bugetul său anual de 25 de miliarde de dolari are nenumărate alte obiective politice, USAID a anulat sau a îngheÈ›at o serie de proiecte aprobate de administraÈ›ia anterioară pentru uiguri È™i pentru victimele persecuÈ›iei din Nigeria È™i Orientul Mijlociu.
La mijlocul lunii martie, Blinken a redus sancÈ›iunile împotriva oficialilor chinezi legaÈ›i de genocidul din China. Această acÈ›iune a urmat după recomandările Ordinului Executiv pentru Promovarea Libertății Religioase InternaÈ›ionale din 2 iunie 2020, care urmărea „prioritizarea” libertății religioase în politica externă È™i în programele de asistență externă. Să fie, oare, unul dintre documentele pe care Secretarul de Stat le-a distrus pe 30 martie?
Să sperăm că Blinken va reveni pe calea cea bună, recunoscând importanÈ›a esenÈ›ială a libertății religioase. Ar trebui s-o facă rapid, înainte ca politicile È™i programele urgente să fie lăsate să dispară È™i persecutorii să se simtă încurajaÈ›i.