
Artistic devine, odată cu Eurovision-ul, cât mai șocant, dar nu șocant de frumos, ci de grotesc, vulgar, greu de privit.
Privind o asemenea demonstrație ,,artistică'' te simți agresat, izbit în moalele capului cu nefirescul scenei. Un tânăr costumat în fustiță roz, botine roz și un fel de blană roșie, sugerează un fel de găină care aleargă bezmetică, dar nu prin curte, ci pe scena unui spectacol cu pretenții europene.
Nu sunt cunoscător în ale muzicii, deci nu am calitatea de a aprecia virtuozitatea piesei. Este însă evident că cântecul este un manifest pentru persoanele non binare, după cum chiar interpretul ne-a lămurit.
În piesa sa "The Code", Nemo Mettler utilizează codul binar pentru a face o analogie la negru și alb sau la bărbat și femeie, în încercarea de a se autodescoperi.
"Asta mă face să fiu incredibil de mândru, nu pentru mine, ci pentru întreaga noastră comunitate, pentru toți cei care sunt non-binari, gender fluid, trans-sexuali, doar oameni, oameni care îndrăznesc să fie ei înșiși și oameni care trebuie să fie auziți și trebuie să fie înțeleși. Avem nevoie de mai multă compasiune, avem nevoie de mai multă empatie", a spus Nemo Mettler, după ce a primit trofeul.
Hai să ne uităm puțin la versuri:
Bine ai venit la spectacol
Să știe toată lumea
Am terminat jocul
Voi rupe lanțurile
Mai bine te prinzi bine
Voi turna încă o cupă
Aceasta este boema mea
Așa că bea, prietene
Această poveste este adevărul meu
Eu, eu am mers până în iad și înapoi
Pentru a mă regăsi pe drumul cel bun
Am rupt codul
Ca amoniții
Doar i-am dat puțin timp
Acum am găsit paradisul
Am rupt codul
Hai să-ți spun o poveste despre viață
Despre bine și rău, mai bine ține-te bine
Cine decide ce e greșit, ce e corect
Totul este echilibru, totul este lumină
Am atât de mult în minte
Și am stat treaz toată noaptea
Sunt atât de entuziasmat, sunt atât de excitat
E ceva mai mare decât mine, mă entuziasmez atât de mult
Hai să gust extremele
Hai să simt acea frică arzătoare
Această poveste este adevărul meu
Eu, eu am mers până în iad și înapoi
Pentru a mă regăsi pe drumul cel bun
Am rupt codul
Ca amoniții
Doar i-am dat puțin timp
Acum am găsit paradisul
Am rupt codul
Undeva între 0 și 1
Acolo mi-am găsit împărăția
Inima mea bate ca un…
Undeva între 0 și 1
Acolo mi-am găsit împărăția
Inima mea bate ca o tobă
Eu, eu am mers până în iad și înapoi
Pentru a mă regăsi pe drumul cel bun
Am rupt codul
Ca amoniții
Doar i-am dat puțin timp
Acum am găsit paradisul
Am rupt codul
Ce este, până la urmă acest cod pe care interpretul îl sparge și cine sunt acești amoniți din versuri?
Codul în discuție este cel binar în care creația este definită binar, adică gen și specie. Este un sistem de clasificare a speciilor unanim recunoscut și folosit.
Amoniții nu sunt poporul biblic născut din incestul fiicei mai mici al lui Lot, așa cum ar crede poate, unii credincioși.
Amoniții reprezintă o subclasă distinctă în cadrul clasei cephalopoda, filumul mollusca. Etimologia clasei survine din cuvintele grecești “cephalus” – cap și “pod pous” – picior și ar putea fi tradusă, în mare, cu “picioarele la cap”.
Cefalopodele contrazic, așadar, definiția morții sintetizată metaforic în basmele populare prin zicala “unde-ți stau picioarele, îți va sta și capul". Și, continuând alcătuirea stranie, cefalopodele au capul situat între “trunchi” și picioare, care au aspectul unor tentacule.
Așadar mesajul cântecului este o omagiere a spargerii codului binar, a nomenclaturii binare în care speciile sunt definite prin gen și specie. Este de fapt o răsturnare a tot ce este cunoscut, acceptat ca fiind normal.
Cântecul în sine este un amonit, adică o cefalopodă care contrazice, răstoarnă ordinea cunoscută unde capul e cap și picioarele sunt picioare.
Eiii, dragilor, cam aceasta este povestea timpului nostru. Un timp fără cap, fără picioare, în care câștigătorul Eurovisionului nu este nici bărbat, nici femeie, ci doar un spărgător de cod binar, adică cineva care știe ce nu este fără să știe ce este.
Tot ce contează este să spargi ceva. De construit nu mai construiește nimeni.
Tot ce contează este să contrazici ceva. Nu mai contează ce este dreptatea.
Tot ce contează este să te revolți. Nu mai contează să păzim ceva.
Tot ce contează este să strigi cât de tare. Nu contează ce spui.
Tot ce contează este să șochezi. Nu mai contează bunul simț.
Tot ce contează este anormalul. Nu mai contează deloc normalitatea.
Lumea noastră este una cu picioarele la cap.
Bun venit la spitalul de nebuni, numit lumea noastră.
Cât de curând factura nebuniei va fi scadentă…!
Foto este pentru cei care cred că am exagerat în comentariu.
Florin Ianovici