
PRIMA VENIRE A LUI MASHIACH ȘI CEL DE-AL DOILEA TEMPLU
Inițial comentatorii Talmudului susțineau și ei că era Mesianică a început odată cu era noastră. (datarea lui Rashi împarte omenirea în trei epoci ale existenței, două mii de ani de dezolare de la Adam la Avraham, două mii de ani de Torah de la Avraham la începutul erei noastre și două mii de ani de eră mesianică, de la începutul erei noastre). Dar cum a început ea fără Mashiach? Tanachul e foarte clar atunci când susține că venirea Lui Mashiach trebuie să fie înainte de dărâmarea celui de-al doilea Templu. După ce au văzut Templul dărâmat, rabinii au început să caute tot felul de scuze și explicații ca să justifice că Mashiach nu a venit, că Yeshua nu poate fi Mashiach. Nu cumva e mai simplă explicația că El a venit, dar ei nu au crezut?
Templul a fost dărâmat la 40 de ani după sacrificiul lui Yeshua. Dacă Yeshua nu a fost Mashiach, care a fost sacrificiul suprem (după El nu mai e nevoie de alt sacrificiu), atunci și-a părăsit Adonay propriul popor, ales de El să fie lumină pentru națiuni, iubit de El, calauzit de El, poporul căruia i-a dat Legea/Torah Lui, poporul prin care a vorbit El în exclusivitate, l-a lasat Adonay fără posibilitatea salvării? Timp de 2000 de ani? Dacă Yeshua este Mashiach, sacrificiul nostru, El este salvarea, mântuirea. Dar până nu era, sacrificiile se aduceau anual în Templu pentru iertarea poporului, fără ele nu există iertare. În acest moment fii iubiți ai Lui Adonay sunt lipsiți de posibilitatea obținerii iertării?
Talmudul spune (în Yoma 39b), că nu a mai fost acceptat niciun sacrificiu cu 40 de ani înainte de demolarea Templului. Asta nu a afirmat nici Noul Legământ, nici evreii mesianici, nici creștinii sau alți credincioși în Yehsua. Nu, asta afirmă cei care nu cred că Yehsua este Mashiach. 40 de ani după sacrificiul lui Yeshua, Templul a fost dărâmat. Și 40 de ani înainte de dărâmarea Templului, Adonay nu a mai primit sacrificiile din Templu. Nu trebuie să fii matematician ca să înțelegi că de la sacrificiul Lui Yeshua, Adonay nu a mai primit nicio altfel de jertfă pentru păcat. Nu este aceasta o dovadă, adusă chiar de rabini, că Yehsua ESTE Mashiach?
Evreii de atunci știau că venirea lui Mashiach va fi în timpul celui de-al doilea Templu, pentru că li s-a spus acest lucru prin profețtii Chagay (2:6-9.), care spune că Gloria Lui Adonay se va arăta în cel de-al doilea Templu mai puternic decât în primul, Malachi (3:1-5.), prin care Adonay transmite că în al doilea Templu va intra o prezență divină, dar aceasta persoană divină va reprezenta pentru mulți o veste rea, nu bună (pentru că unii nu Îl vor accepta), prezența care va aduce pacea, reconcilierea între Adonay și om (deci omul trebuia să fie păcătos la această venire, deoarece altfel ce nevoie mai era de reconciliere, prin urmare teoria că nu a venit Mashiach pentru că am fost păcătoși, din nou pică) și prin profetul Daniel (9:24-27.). Chiar dacă calculul venirii Lui Mashiach din Daniel este contestat azi de rabini, deoarece este controversată dată de începere a calculului, un lucru care nu poate fi contestat. Faptul că ispășirea finală trebuie să fie facută înainte de distrugerea celui de-al doilea Templu.
Prin urmare, ni se pun in față două variante: cea impusă de rabini (care nici nu ne permit, ca evrei, să citim Noul Legământ, să nu aflăm și a doua variantă), care spune: Mashiach a fost profețit să vină în timpul celui de-al doilea Templu, de minim trei profeți pe care noi îi recunoaștem ca profeți (Daniel, Chagay, Malachi), deci Adonay și-a dat cuvântul, dar noi am fost păcătoși, deci Mashiach nu a mai venit și Adonay și-a încălcat cuvântul (chiar daca prin profetul Yeshayahu ne transmite că va veni pentru păcatele noastre, deci e normal să vină când suntem păcătoși, nu când nu suntem), și avem o a doua variantă, cea pe care o regăsim în Noul Legământ: Mashiach a venit în persoana Lui Yeshua, a venit în timpul celui de-al doilea Templu, a venit să facă ispășire pentru păcatele noastre (împlinind astfel toate cele patru profeții menționate mai sus). Adonay și-a ținut cuvântul, prin urmare nu mai trebuie adus sacrificiu la Templu, care putea fi dărâmat, fără să rămânem astfel fără salvare. Această venire a Lui Yeshua fiind prima venire a lui Mashiach, în care a împlinit sărbatorile de primăvară, urmând ca la a doua venire să împlinească și sărbătorile de toamnă.
Care variantă este mai simplă, mai logică și, cel mai important, scripturală?